torstai 29. lokakuuta 2015

MITEN SINUSTAKIN TULEE "CAN DO" -TYYPPI?

Kokeileminen on oma taiteenlajinsa ja vaatii tietyntyyppistä luonnetta. Kaikille se ei ole helppoa, mutta monessa asiassa kokeileminen ja uuden toimintamallin oppiminen avaavat uusia ovia ja mahdollisuuksia. Muuttuvassa työelämässä ja -oloissa kokeilu ja rohkeasti uudella tavalla toimiminen nousevat arvoon arvaattomaan.

Työelämä on suurimmassa murroksessaan ainakin sataan vuoteen. Digitalisaatio on todellisuutta ja sen on arvioitu vievän mennessänsä jopa puolet nykyisistä toimenkuvista ja ammateista. Vastaavasti toki uusia myös syntyy sen mukana. Kyseessä on kuitenkin hurja yhteiskunnallinen muutos.

Menestyminen nykypäivänä vaatii jatkuvaa osaamisen päivittämistä. Tuntuu tosin, ettei elämänikäinen oppiminen (life long learning) oikein riitä tässä maailmassa. Tarvitaan päivittäistä uuden oppimista (life wide learning). Tähän auttaa "can do" -asenne, jossa tekemistä ja ideoita ei leimata heti joko onnistuneiksi tai epäonnistuneiksi. On uskallettava kokeilla (tähän hieman liittyen olen kirjoittanut muuten aiemminkin).

Kuva löytyy Pinterestistäni kansiosta Work.
Kokeileminen onkin ihan oma juttunsa!

Yrittäjänä ja verkostooni kuuluvien kumppaneiden kanssa toimiessani olen saanut läheltä seurata, miten kokeilun ja erityisesti kokeiluhalukkuuden kautta luodaan uutta. Mainostoimisto Ideaflow'n puuhanainen Jaana Pusa on tästä ihailtava esimerkki. Hän tapaa asiakkaitaan oman ydinosaamisensa puittessa, mutta samalla hän huomioi asiakkaan muutakin markkinointiin ja viestintään liittyvää tekemistä, kuten vaikkapa poissaoloa sosiaalisesta mediasta. Tässä kohden Jaana on kääntynyt yhä useammin puoleeni ja kysynyt, miten minä asian näen hänen asiakkaansa kannalta.

Jaana on myös ottanut käyttöönsä uusia teknisiä alustoja vaikkapa ideoimilleen webinaareille (jotka siis eivät ole hänen ydintekemistään noin muuten) sekä hyödyntää sosiaalista mediaa tilanteiden mukaan.

Menemättä enempää ylläoleviin yksityiskohtiin totean, että:
  • oman osaamisalan ulkopuolisten asioiden huomioiminen asiakkaan hyväksi on oppimista puolin ja toisin, eikä varmasti jätä asiakasta kylmäksi, kun yhteistyökumppani arvioi rakentavasti heidän asioitaan vähän laajemminkin
  • on avarakatseista kääntyä verkostonsa/ystävien puoleen oman asiakkaan puolesta, ei nyhräten omaa tilkkutäkkiään, vaan haluten, että kaverikin menestyy - asiakkaasta puhumattakaan. 
  • Kaveria voi auttaa ja hänen puoleensa kääntyä ilman, että heti odotetaan vastapalvelusta.
Tällaisesta "pay it forward" -mallista innostuneena olen itse alkanut tehdä samoin. Ensin kokeillen muutamassa tapauksessa, mutta nykyisin yhä enemmän. Ei se ole minulta pois, että haen asiakkaalle tai lähipiirilleni uusia ideoita ja ratkaisuja ihmisiltä, joilla tiedän olevan sopivaa viisautta ja kokemusta aiheesta. Toki yritän myös koko ajan ottaa oppia :D

CAN DO pätee siis tässäkin. Eikun kokeilemaan!

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti