maanantai 1. syyskuuta 2014

MUISTA KYSYÄ KÄYTTÄJÄLTÄ

Kävimme viikonloppuna mielenkiintoisen keskustelun 8-vuotiaan tyttäreni kanssa tuotekokemuksesta. Hän mietti, miksi kylpyhuoneemme molemmat käsisuihkut piti vaihtaa, kun vain toinen oli rikki. 

Lasten suusta kuulee totuuden - tai ainakin todella teräviä huomioita. Kun mieheni vaihtoi kylpyhuoneemme vierekkäisten suihkujen käsiosat, hän teki sen siksi, että ne olisivat samanlaisia. Vain toinen suihku oli hajonnut eli sen suutinosaa ei voinut enää pyörittää valitakseen veden suihkutustiheyttä ja -voimaa. Toinen oli tosiaan vielä ehjä, mutta mieheni mielestä sekin näytti hiipumisen merkkejä. Kyseisiä suihkuja on käytetty aktiivisesti päivittäin yli 7 vuotta, joten käyttöikä oli mitä ilmeisimmin tullut vastaan.
Tyttäreni mielestä isän valitsemat uudet käsisuihkut eivät ole alkuunkaan niin hyviä kuin entiset, vaikka merkki onkin sama. Niitä ei voi lainkaan säätää, vaan vesi valuu vakiovoimalla ja tietyllä leveydellä. "Ihan liian kapealle alueellekin", tytär harmitteli.
Tytär ei myöskään ymmärrä, miksi kahdesta suihkusta molemmat vaihdettiin, kun toinen oli kerran ehjä. Koska hän piti aiempaa mallia huomattavasti parempana ja toimivampana omiin tarpeisiinsa, on harmi hänelle todellinen. "Olisipa se toinen edes jäänyt", neiti mutisee.

Mieheni selitti, että muuta mallia ei hankintahetkellä ollut saatavilla. Tai oli, mutta niiden hinta oli "älytön". Ja lisäksi miehen esteettinen silmä sanoi, että suihkujen on oltava samannäköisiä, kun ne ovat siinä takaseinällä vierekkäin reilun metrin päässä toisistaan. Hyviä pointteja nämäkin.
Kuva löytyy Pinterestistä: "Douple Shower"

Yrittäjäminääni & viestintäihmistä käyty keskustelu ja argumentit kutkuttivat kovasti. Taiteilin kuitenkin isän ja tyttären välillä diplomaattisesti ja ymmärsin molempien kommentointia. Ajatuksia tämä suihkukokemuksemme kuitenkin herättää.

Aika moni vahva ja tunnettu brändi on globaalin kilpailun keskellä yrittänyt vahvistaa brändinsä olemusta tai pakotettuna joutunut uudistamaan vanhaa. Brändin käyttäjille muutokset eivät aina ole näyttäytyneet siten kuin brändin omistaja on tarkoittanut, vaan on käynyt niin kuin meidän suihkuille. Tuli uudet, siistit ja toimivat, mutta ne eivät täytä sitä käyttökokemusta ja lupausta, jota aiemman perusteella odotimme. 

Mieheni taisi toimia niin kuin päättävissä elimissä usein toimitaan: ei kysynyt sidosryhmien näkemyksiä ja tarpeita, vaan toimi oman vahvan olettamuksensa turvin. Hän toteutti visuaalisesti silmää miellyttävää, perustarpeet täyttävää ja kukkarolle sopivaa. Nyt hän kuulee täsmäkommentteja vaihdetuista suihkuista neljän ihmisen suulla niin kauan kuin nuo suihkut meillä ovat. Syö miestä, luulen! 

Me toki totumme ja tyydymme tilanteeseen. Brändien osalta tilanne on joskus huonompi - jopa brändiuskollisimmat kaikkoavat, jos muutokset eivät tyydytä sitä, mitä alunperin on annettu ymmärtää olevan todellista. 

Aina kannattaa kysyä käyttäjiltä, eikä lasten ajatuksia kannatta aliarvioida! Tämän muistan, kun seuraavan kerran päätän leipoa jotain ilahduttaakseni kotiväkeä ja yhtälailla tarkentaessani palvelukonseptejani asiakkailleni.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti