perjantai 26. syyskuuta 2014

LUMEN TAJU - MITTAA MAHDOLLISUUKSISTA

Suomen kielessä on monta sanaa kuvaamaan lunta ja sen eri olo- ja ilmenemismuotoja. Mahdollisuuksia kuvaavien sanojen kanssa me suomalaiset emme valitettavasti ole yhtä monipuolisia. 

Lumi on jääkiteiden ja ilman muodostamaa kuohkeaa valkoista ainetta, joka pohjoisella pallonpuoliskolla eläville kansoille ja tietysti meille suomalaisille on merkittävä elementti. Itselleni lumi edustaa puhtautta, tyyneyttä ja osittain talvikauteen kuuluvaa jähmettyneisyyttä. Koinkin havahduttavan heräämisen ihmisten ja kansakuntien erilaisuudesta, kun eräässä englanninkielisessä radio-ohjelmassa puhuttiin mahdollisuuksista. Keskustelussa lensi samassa lauseessa useampia mahdollisuutta tai tilaisuutta merkitseviä sanoja -   possibility, opportunity, chance, occasion, look-in, opening. Ihan totta. Mielessäni maalailin vastaavaa haastattelua, jossa sanapareina olisivat olleet lumen kanssa loska, nuoska, räntä, sohjo, viti, tykky ja mitä niitä onkaan. Nauratti.
Vaikka oikeasti ei taida naurattaa. Koska - miksi me suomalaiset, JA MINÄ ITSE, en ajattele mahdollisuutta monimuotoisemmin. Vähän niin kuin lunta?
Kuva Pinterestistäni.
Mahdollisuus vaatii yleensä nopeaa reagointia, mahdollisuuksien havaitsemista, kriisien ennakointia ja näiden näkemistä toimintaa vauhdittavina mahdollisuuksina. Yritysten on tänä päivänä aktiivisesti rakennettava mainettaan, sillä se on tiukasti yhteydessä liiketoimintaan ja mahdollisuuksien hyödyntämiseen. Vanha maineenhallinta oli suojautumista tai puolustautumista. Tänä päivänä puolustamalla ei todellakaan peliä voiteta. Ja välillä taitaa olla epäselvää, voiko mainettaan edes täysin hallita digi- ja some-myrskyissä.

Yritykset ja niiden toiminta on nykyisellään myös entistä enemmän valokeilassa. Siksi niiden on osallistuttava erilaisiin keskusteluihin ennakkoluulottomasti ja avoimesti. Yrityksen maine vaikuttaa vahvasti tämän keskustelun sävyyn. Riskien määrä on kasvanut: salailu ja selittely eivät vain toimi. Sitä paitsi sanoisin, että todelliset mahdollisuudet avautuvat juuri avoimuudella.

Miksi puhun tästä asiasta? Siksi, että omassa työssäni kohtaan lähes päivittäin tilanteita, jolloin testataan mahdollisuuksia – ja ennen kaikkea niihin reagointia tai valitettavasti usein reagoimatta jättämistä. Tieto liikkua avoimesti ja nopeasti ja niin täytyy myös esimerkiksi yritysten viestinnän tehdä (enkä nyt tarkoita, mitä viestintä- tai markkinointiosaston pitäisi tehdä). Viestintä toimii päätöksenteon ytimessä rakentaen yrityksen mainetta harkitusti ja koko ajan ympäristön signaaleja luodaten. Viestinnän on oltava aktiivista, innostunutta ja innostavaa. Konsultti minussa hykertelee, kun saan kertoa viestinnän mahdollisuuksista asiakkailleni. "Minäni" on puolestaan harmissaan siitä, että olemme niin jähmettyneitä. Emme näe tai halua nähdä piiriämme laajemmin tai rohkene haistella aktiivisemmin uusia avauksia. Tämä pätee yritysten lisäksi myös meihin ihmisiin yksilöinä. Elämä voisi saada uusia suuntia, jos tarttuisimme ympärillämme sinkoileviin mahdollisuuksiin rohkeammin. 

Siksipä "Bing", lupaan tarttua ja ottaa koppia! Ja tietysti erityisesti, jos se on lumipallo!


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti